Korzyści
- Poznasz różne typy potrzeb szkoleniowych.
- Dowiesz się, dlaczego szkolenie musi mieć przyczynę biznesową.
- Rozpoznasz potrzebę szkolenia, która różni się od iluzji potrzeby.
- Nauczysz się definiować luki kompetencji.
- Rozwiniesz umiejętności prowadzenia wywiadu z różnymi uczestnikami procesu szkoleniowego.
Zakres szkolenia:
1. Potrzeby szkoleniowe z perspektywy klienta:
- Strategia, misja i inne ważne sprawy
- Projekty rozwoju kluczowych kompetencji
- Angażowanie wyższego kierownictwa w określanie potrzeb szkoleniowych
2. Opis kompetencji jako punkt wyjścia do badania potrzeb szkoleniowych:
- Testy wiedzy
- Wykorzystanie case study
- Sesje Development Center
3. Wywiad jako najczęstsza metoda badawcza:
- Dobór pytań
- Analiza sytuacji firmy
- Aktywne słuchanie
- Łączenie informacji i wyciąganie wniosków
4. Istotne wydarzenia w firmie:
- Metoda zdarzeń krytycznych
- Diagram przyczynowy
- Szkolenie jako rozwiązanie problemu
5. Badanie potrzeb szkoleniowych z dodatkowych źródeł:
- Dokumenty wprost odnoszące się do strategii firmy
- Struktura organizacyjna
- Raporty roczne (podsumowania działalności)
- Główne procedury organizacyjne (produkcja, sprzedaż, administracja)
- Opisy stanowisk pracy kluczowych stanowisk (dyrektorzy, kierownicy, główni specjaliści, wybrane stanowisk wykonawcze)
- Raporty ze spotkań, warsztatów lub innych działań poświęconych planowaniu rozwoju spółki
- Raporty działalności działów personalnych (badania opinii, zapotrzebowanie na szkolenia, audyty kompetencji, podsumowanie wyników ocen pracowniczych)
- Regulaminy premiowania, awansowania
- Raporty z audytów jakości, szczególnie w części dotyczącej systemów zarządzania